2011 No6
december / januari



Afgelopen jaren vierde de kunstwereld de comeback van het object. Na jaren waarin video de toon had gezet, zijn de verduisterde zalen meer en meer uit tentoonstellingen verdwenen. Ze maken plaats voor ‘oldschool’ installaties van objecten, tekeningen en (soms) schilderijen, zoals op afgelopen Istanbul Biennial, waar nauwelijks meer een video te zien was.

Met de terugkeer van het kunstobject is ook de interesse in de samenhang van tentoonstellingen teruggekeerd, de syntaxis van de getoonde beelden, hun onderlinge beïnvloeding bij de vorming van betekenis. Curatoren hadden lange tijd het alleenrecht in het bespelen van de kunst bij haar vertoning, maar het is opvallend hoe kunstenaars bezig zijn terrein op hen terug te veroveren. In volledig door henzelf bepaalde uitstallingen regisseren kunstenaars als Carol Bove en Josephine Meckseper hoe hun werk het beste ervaren wordt.

Zoals de kunstenaars zich meer en meer op de stoel van de curator zetten bij de installatie van kunst, zo doet ook de ontwerper dat. Had hij ooit een bijrol in het proces, tegenwoordig is hij in sommige musea belangrijker dan de conservator. In samenwerking met het hoofd presentatie bepalen zij het gezicht van de tentoonstelling – de curator levert soms slechts de ingrediënten. De verschuivingen in de aard en het karakter van de manier waarop kunst zich aan het publiek voordoet, is reden voor ons om in dit nummer stil te staan bij hedendaagse presentatievormen, de precaire verhouding van ontwerper en curator, de rol van de kunstenaar. We gaan ook in op de digitalisering van de kunstsector, die maakt dat gedigitaliseerde kunstuitingen zich op steeds meer manieren manifesteren. Niet alleen op het beeldscherm, maar voortaan ook als object. Daarnaast bieden we in dit nummer een uitgebreid overzicht van het beste wat 2011 ons in de kunst heeft gebracht. We doen dat niet helemaal zoals de meeste tijdschriften dat doen, maar met een ‘twist’.
-Domeniek Ruyters

12/12/11  Merijn Oudenampsen

Franco Berardi is one of the controversial Italian thinkers who are seeking a solution for the gradually collapsing capitalistic system. For him, the best method of fighting today’s abuses comes from an unexpected corner, through love. (dit artikel is gepubliceerd in Metropolis M No 6 -2011-2012, waarin ook de Nederlandse vertaling te lezen is - nu in de winkel).

Lees verder..

26/01/12  Erik Wysocan

She is considered a ‘mother’ of contemporary sculpture. Carol Bove’s installations of objects - once subtle tableaux of found objects, nowadays more often constellations of self-made sculpture - have a cohesive configuration that also has multiple layers of meaning. (This article is published in Metropolis M No. 6 - 2011)

Lees verder..

30/01/12  Johan Lundh

Het lijkt een nieuwe trend onder artists-in-residence: in plaats van de grote stad trekt men naar het platteland, of ver weg de wildernis in. Wat is de zin van zo’n ‘rural residency’? (Dit artikel komt uit Metropolis M Nr. 6 - 2011)

Lees verder..

Istanbul
Istanbul Biennial
17/09/11 - 13/11/11

Lees verder..

She is considered a ‘mother’ of contemporary sculpture. Carol Bove’s installations of objects - once subtle tableaux of found objects, nowadays more often constellations of self-made sculpture - have a cohesive configuration that also has multiple layers of meaning.

Lees verder..

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »