Ex vs. Bremer

Sjarel Ex keert zich in een opiniestuk in de NRC fel tegen het door het Wereldmuseum bij de gemeente Rotterdam ingebrachte plan het aan musea toe te staan grote delen van de eigen collectie te verkopen.

Het leek wel alsof de Rotterdamse museumwereld verlamd was over het voornemen van de gemeenteraad Rotterdam om het musea in de toekomst toe te staan werk uit de eigen collectie te verkopen om met de winst andere activiteiten te betalen dan wel gaten te dichten in de lopende begroting.

Waar in het verleden een nationaal debat ontbrandde toen Chris Dercon als directeur van het Boijmans Van Beuningen het voornemen bekend maakte het enige schilderij van Mark Rothko uit zijn collectie te verkopen, verweesd als het daar in zijn ogen was, daar bleef het nu opmerkelijk stil, zowel in Rotterdam als elders in het land.

Alleen directeur Stanley Bremer van het Wereldmuseum zag zijn kans waar en gooide de turbo erop. Hij stelde voor om in een klap de eigen Afrika-collectie van het museum in de verkoop te gooien.

Bremer is de geestelijk vader van het gemeentelijke ontzamelplan en probeert zijn lobby in een artikel in de NRC van 15 november van de nodige argumentatie te voorzien. Met de winst uit de verkoop van de collectie hoopt hij leuke andere dingen te kunnen gaan doen, tentoonstellingen maken bijvoorbeeld. Dat trekt meer publiek.

Welke verzamelaar gaat nog aan een museum schenken, als de collectie straks vogelvrij verklaard is in handen van een onwillige directie?

In de NRC wordt Bremer gepresenteerd als een museumvernieuwer, die misschien niet al te diplomatiek opereert, maar wel zijn museum weet op te stuwen in de vaart der volken. Welk museum kan hem nazeggen straks zonder subsidie te kunnen opereren?

Sjarel Ex keert zich in een opiniestuk in NRC Handelsblad van 5 december fel tegen de plannen van Bremer en de gemeenteraad. Hij legt uit dat er een verschil is tussen een bescheiden en kwaliteitsgericht ontzamelbeleid, volgens uitgebreid vastgestelde ethische richtlijnen, en een totale uitverkoop. Fijntjes wijst hij er op dat de collectie van het Wereldmuseum is opgebouwd rondom een fors aantal schenkingen. De collectie bezit meerdere kernen van hoge kwaliteit. Na Leiden is er geen ander museum in Nederland dat zulk hoogstaand werk in bezit heeft.

Ex vraagt zich af welke verzamelaar nog aan een museum gaat schenken, als de collectie straks vogelvrij verklaard is in handen van een onwillige directie? Bremer mag best zijn eigen beleid voeren, zo nodig zijn collectie min of meer negeren, maar afstoten is destructief voor het gevoerde museumbeleid van alle musea in de stad: 'Verkoop de boel niet', schrijft Ex, 'dat is onherroepelijk...De verruwing die nu wordt ingezet, vormt een negatief signaal dat de goedgeefsheid ernstig verstoort.'

Uit: Sjarel Ex, Verkoop geschonken collecties niet', NRC Handelsblad 5 december

Afbeelding is afkomstig van de site van het Wereldmuseum

Reacties