metropolis m

In Schunck opent 6 juni Tussenbeelden, waarin hedendaagse kunst naast Afrikaanse voorouder- en Europese heiligenbeelden geplaatst wordt. De titel verwijst naar de ruimte, c.q. het vacuüm tussen beelden waarin vrijelijk kan worden geassocieerd. De tentoonstelling is samengesteld door gastconservator en kunstenaar Paul van der Eerden.

Julia Steenhuisen

Corresponderen de werken die je toont in Tussenbeelden met je eigen tekeningen, of heb je je eigen kunstenaarspraktijk losgelaten?

Paul van der Eerden

‘Ik heb geprobeerd zo min mogelijk vanuit mezelf te denken, ook al is dat een onmogelijke opgave omdat ik degene ben die de keuzes maakt. De selectie is niet gebaseerd op mijn eigen smaak, de tentoonstelling niet mijn gedroomde verzameling. Als ik keuzes zou maken die enkel gebaseerd zijn op mijn smaak, kom ik niet verder. Daarmee stel ik geen vragen.’

Julia Steenhuisen

Op grond waarvan heb je de selectie dan wel bepaald?

Paul van der Eerden

‘De gekozen werken functioneren allemaal als een bemiddelaar tussen ons en een hogere wereld. Of ik daar zelf in geloof? Nee, maar ik weet dat het zo kan werken. Ik vraag me in de tentoonstelling af of hedendaagse kunst die kwaliteit ook bezit, en dat doe ik op een beeldende en associatieve manier.’

Julia Steenhuisen

Hoe voorkom je dat het te persoonlijk wordt?

Paul van der Eerden

‘Voor mij hebben de beelden die ik toon iets dwingends, ze zijn er gewoon. Dit wil niet zeggen dat het kunsthistorisch belangrijke voorwerpen zijn. Er zit in de objecten iets dat mij raakt, waardoor het boven de algemeenheid uitstijgt.’

Julia Steenhuisen

Waarom die voorkeur voor werken zonder bijzondere kunsthistorische waarde?

Paul van der Eerden

‘Ik ben altijd op zoek naar het onbekende. Als je onbekende dingen kiest moet je op zoek naar de specifieke kwaliteit van het ding. Een bekend kunstwerk is kunsthistorisch beladen, daar zit een saus van betekenis overheen. Daar ben ik niet in geïnteresseerd. Bovendien vind ik mislukkingen interessanter dan kunstwerken die kloppen. Wat is de kwaliteit van een mislukking? Wat gebeurt er nu echt in een mislukking?’

Julia Steenhuisen

Is dat wat jou aanspreekt in het maken van een tentoonstelling, dat het een soort verkenningstocht is?

Paul van der Eerden

‘Ik vind het leuk dat de dingen waarover ik twijfel of ik die nu wel zou moeten tonen te exposeren. Het is een soort drang om dat te doen. Dat ik onbekende werken kies, wil niet zeggen dat het een soort Wunderkammer wordt, dat heb ik juist proberen te vermijden.’

Julia Steenhuisen

Wat is het verschil tussen Wunderkammer en Tussenbeelden?

Paul van der Eerden

‘Een Wunderkammer is bizar en gek. Dat zijn dingen die gekozen zijn omdat ze bijzonder zijn om hun vorm, en gaat over verwondering over de rare dingen. Dat is dit niet. Dit zijn objecten die door mensen zijn gebruikt in de verwachting en de hoop dat ze daar iets voor krijgen. Mensen die opzoek zijn naar zuiverheid, het contact met goden, om ziektes af te weren. Ik heb de objecten uitgekozen om hun specifieke kwaliteit, en ik hoop dat dat bij de toeschouwer duidelijk zal worden.’

Tussenbeelden
Schunck, Heerlen
6 juni t/m 7 september

Julia Steenhuisen

is kunsthistoricus

Recente artikelen