metropolis m

Vooralsnog geen culturele kaalslag in België, zegt minister Reynders. De aangekondigde bezuinigingen op de nationale culturele instituten in België zijn voor een aantal instellingen afgezwakt.

Vorige week verschenen er berichten in Belgische en Nederlandse kranten over de aanstaande Belgische cultuurbezuinigingen op nationaal niveau. Met name de culturele symbolen van Nationaal België, zoals operahuis De Munt, het Nationale Orkest van België en Bozar, zouden het moeten ontgelden onder het nieuwe Waals liberaal-Vlaams nationalistisch bewind. Er werden bezuinigingen van 20% tot 30% aangekondigd. Gesproken werd over de noodzaak voor de instellingen om meer privaat geld uit de markt te halen.

Vandaag blijkt de situatie alweer gewijzigd. Bevoegd minister van de bi-culturele instellingen Didier Reyders (op nationaal niveau is er geen minister van cultuur) spreekt in een interview met De Standaard van een l’exception culturelle’ en maakt bekend de bezuinigingen van De Munt, het Nationale Orkest van België en Bozar te halveren. Daardoor besparen de culturele instellingen maar vijf procent, tegenover gemiddeld tien procent bij de federale instellingen.

De Munt verliest geen 2,9 miljoen euro, maar 1,4 miljoen. De personeelskosten, die bij de opera drie vierde van het budget innemen, blijven volledig buiten schot. Bozar verliest zowat één miljoen euro, het Nationaal Orkest 300.000 euro.

Op federaal niveau wordt er ook bezuinigd, met name bij de Vlaamse Gemeenschap, bij de kunsten ongeveer 7,5%. Maar de grote instellingen worden vooralsnog gespaard (-2%). Steden en gemeenten bezuinigen ook, maar dat verschilt van stad tot stad.

Recente artikelen