metropolis m

Kunstcentrum De Appel sluit aanstaande zondag, 11 december, na 4,5 jaar, de deuren van de huidige locatie aan de Prins Hendrikkade 142 in Amsterdam. In februari wordt elders in die stad een doorstart gemaakt. Waar precies is nog niet bekend – maar het adres wordt ook minder van belang, zegt de nieuwe directeur Niels van Tomme. ‘We hebben besloten om kleiner te worden. De Appel wordt een tijdelijke uitvalsbasis, met kantoor en archief en het curatorial programme, maar de exposities zullen steeds op andere locaties in de stad plaatsvinden.’ 

De krimp van De Appel (de toevoeging ‘arts centre’ verdwijnt) is pragmatisch. Na het ontslag van de vorige directeur Lorenzo Benedetti, het aftreden van het bestuur en fors minder inkomsten is een groot pand openhouden in de dure binnenstad onmogelijk. Maar Van Tomme noemt het ook een gerichte actie. ‘Wij gaan het dictaat van de groei tegenwerken.’ 

Op den duur zoekt hij wel naar een permanent gebouw, maar ‘dit is nu de beste keuze’. De Appel was sinds de oprichting in 1975 op vijf adressen gevestigd. In 2009 kende de instelling ook een ‘nomadische periode’ en dook op in onder andere Theater Frascati en De Tolhuistuin. 

Sacha Bronwasser in De Volkskrant

Recente artikelen