metropolis m

Birgit Donker verweert zich tegen het verhaal in De Volkskrant waarin anonieme medewerkers haar beschuldigen van mistanden in het Nederlands Fotomuseum.

In haar Instagrampost (d.d. 1 juli) keert Donker zich vooral tegen de kritiek op het inhoudelijke beleid, dat doorklonk in het stuk in De Volkskrant. Ze wijst op haar belangrijkste beleidswijzigingen, met een tentoonstellings- en verzamelbeleid met een nadrukkelijk accent op vrouwelijke fotografen en de groei en samenstelling van een staf die de diversiteit van de stad Rotterdam beter weerspiegelt. Tegen de de anonieme aantijgingen van personeelsleden kan ze zich niet weren en ze vindt het onkies in te gaan op de reden van het ontslag van medewerkers waaraan in De Volkskrant wordt gerefereerd.

Hier haar reactie:

In de Volkskrant staat een artikel dat me raakt. Het staat vol onjuistheden en straalt rancune uit. Gelukkig ontvang ik veel hartverwarmende steun van collega’s uit het museum en uit de rest van de (fotografie)wereld. De afgelopen bijna zeven jaar heb ik me met ziel en zaligheid ingezet voor het Nederlands Fotomuseum. Samen met een klein en betrokken team hebben we een nieuwe missie opgesteld, gericht op fotografie uit Nederland.

De schijnwerper werd gezet op vrouwelijke fotografen, zoals Ellen Thorbecke, Violette Cornelius, Çiğdem Yüksel. Voor het eerst werd het oeuvre van Chas Gerretsen onder de aandacht gebracht – het reisde naar Chili en maakte daar emotionele reacties los. Een tentoonstelling van Johan van der Keuken reisde naar Parijs. Het museum verdubbelde in omvang en er kwam een ‘Eregalerij van de Nederlandse fotografie’. We deden weer aankopen: Teun Hocks, Paul de Nooijer, Erwin Olaf, Rineke Dijkstra, Sebiha Öztas. Het museum gaf opdrachten aan Jaya Pelupessy, Marwan Magroun, Andrea Stultiens. Er waren schenkingen, zoals het archief van Johan van der Keuken en later een dummy van zijn nooit gepubliceerde boek ‘Sommières’.

Het personeelsbestand verdubbelde en werd een weerspiegeling van de culturele diversiteit van de stad. Er kwam een tweede curator. Tien nieuwe medewerkers krikten de registratiegraad van de Collectie op. Op dit moment trekken we met foto’s uit de Eregalerij op tournee door het land: Vanavond tijdens Keti Koti zijn mijn collega’s in Helmond met een foto van Augusta Curiel en donderdag zijn ze met een foto van Ed van der Elsken in de Molukse gemeenschap in Tiel.

Ik heb als directeur besluiten moeten nemen waar niet altijd iedereen blij van werd, maar dat was in het belang van ons prachtige nationale fotografiemuseum. Ik kan mij moeilijk verweren tegen het artikel in de Volkskrant dat gebaseerd is op vrijwel enkel anonieme bronnen. Daarbij vind ik het niet gepast mij uit te laten over (de reden van) de beëindiging van dienstverbanden van individuele medewerkers. Ik hoop snel weer aan het werk te kunnen in ons museum en het spannende project van de opening in pakhuis Santos op 25 september af te ronden.

Bron: Instagram

Recente artikelen