metropolis m

Marja Bosma is overleden, zo meldt het Centraal Museum op Instagram.

Marja Bosma werkte 33 jaar voor het museum, toen ze in 2023 afscheid nam. ‘Zij heeft een blijvende bijdrage geleverd aan de visie, collectie, tentoonstellingen en organisatie’, zo schrijft het museum. In 2023 nam Marja afscheid met de tentoonstelling Ik ga weg en ‘een catalogus vol avonturen’, waarin zij terugkeek op haar carrière bij het museum.

In utrecht.nieuws.nl vertelde ze bij haar afscheid dat ze door Els Hoek in 1990 is geïntroduceerd bij Sjarel Ex, destijds directeur van het museum. ‘Ex was bezig met een reorganisatie en nodigde me uit om te solliciteren. Zo werd ik hoofd presentatie van het museum. Daarbij ondersteunde ik de conservatoren bij het maken van tentoonstellingen. Ik vond het fantastisch.’

Een jaar later overleed plotseling conservator Libuse Brozek. ‘Pal voor haar pensioen. Ze had een griepje. Het was een schok. Ik werd toen conservator moderne kunst en dat klopte helemaal.’

Bosma heeft talloze tentoonstellingen gemaakt en met tientallen kunstenaars samengewerkt. Een van haar bekendste tentoonstellingen was ook een van haar eerste, Dumb Painting (1992), met aandacht voor abstracte kunst na de golf van wilde figuratieve schilderkunst uit de jaren tachtig. Zelf zag ze bij haar afscheid de ‘punktentoonstelling’ God Save the Queen uit 2012 als haar hoogtepunt. ‘Omdat het zo lekker breed was. Het ging over kunst, punk, muziek en kraken. Er was geen geld voor een catalogus maar er kwam wel een speciale bijlage bij de Groene Amsterdammer over de tentoonstelling.’

In haar afscheidstentoonstelling verzamelde ze enkele van haar favoriete werken uit de collectie van het museum, zoals Mercurius, Argus en Io, een klein schilderij van Abraham Bloemaert uit circa 1592 dat van het begin af een favoriet was. ‘Het is een mooie voorstelling over een klassiek verhaal.’ Daarnaast toonde ze er werken van onder meer Thomas Huber en Frank Halmans, met name diens Stofzuigerflat, die ook echt aangezet kan worden maar dan niet zuigt maar stof het appartement in spuwt.

In het afscheidsinterview vertelt ze ook dat er kort voor corona MS bij haar was vastgesteld. Bewegen ging steeds moeilijker, waardoor ze ook haar werk voor het museum niet meer goed kon doen. Reizen was onmogelijk geworden, ze had ook minder energie. Het was moeilijk voor haar om ermee te leren omgaan, maar uiteindelijk heeft ze zich erbij neergelegd dat het niet langer ging en het museum moest verlaten, kort voor haar pensioen.

Marja heeft langer geleden ook regelmatig geschreven voor Metropolis M.

Recente artikelen