Nieuwe fase voor Buro Stedelijk
De eerste termijn van de curator van Buro Stedelijk loopt af, de werving van een nieuwe curator gaat van start, zo meldt het Stedelijk Museum in een persbericht.
Buro Stedelijk, de zelfstandig geleide, multidisciplinaire en experimentele ruimte voor hedendaagse kunst in het gebouw van het Stedelijk Museum, gaat in 2026 een nieuwe fase in. Buro Stedelijk werd in 2022 in het leven geroepen door het Stedelijk Museum in samenwerking met de Rijksakademie en De Ateliers. Vanaf december 2022 hebben de oprichters-curatoren Azu Nwagbogu en Rita Ouédraogo gezamenlijk het inhoudelijke raamwerk van Buro Stedelijk gestalte gegeven. Aangezien de aanstelling voor het curatorschap voor drie jaar is, zal deze zomer de werving van start gaan voor een nieuwe curator, die per 2026 begint.
In Buro Stedelijk was de afgelopen jaren onder andere werk te zien van Julianknxx, Miles Greenberg en Ola Hassanain. In de jaarlijks terugkerende manifestatie To Be Determined-reeks waren kunstenaars als Kenneth Aidoo, Nazif Lopulissa, Lorraine Hellwig, Mirre Yayla Séur, Marcel van den Berg en Kevin Osepa te zien. Ook experimenteerde Buro Stedelijk met verschillende vormen van kunstpresentatie en -discours, zoals met Müge Yılmaz en Anna Hoetjes en de speculatieve Feminist Sci-Fi Reading Group.
Rein Wolfs: “We hebben Buro Stedelijk ontwikkeld omdat we in de stad een missing link willen bieden tussen het atelier, de kunstopleidingen, de galerieën en het museum in. Het is zoals beoogd een levendige plek geworden die zelfstandig wordt geleid door de curator en het Buro Stedelijk-team. Met dank aan de genereuze steun van Ammodo en Fonds 21, die de eerste fase mogelijk hebben gemaakt, kijken we nu uit naar de volgende fase. We staan ook open voor samenwerking met nieuwe partners om onze basis verder te versterken. Buro Stedelijk is niet alleen laboratorium voor talentontwikkeling van jonge makers, maar ook van curatoren. Daarom is de termijn bewust voor drie jaar, en krijgt straks een nieuw talent de kans.”
Rita Ouédraogo: “Ik wist altijd al dat ik de tijdelijkheid van dit werk wilde omarmen. Ik wist ook dat de drie jaren onvermijdelijk voorbij zouden vliegen, maar ook dat die jaren enorme mogelijkheden zouden bieden. Het leiden van Buro Stedelijk was intens veeleisend, maar ik ben enorm dankbaar voor wat we hebben bereikt samen met zoveel bijzondere collaborators. Ondanks talloze obstakels vonden we vreugde, en ons ritme door simpelweg, radicaal, telkens opnieuw op te komen dagen. Ik verheug me enorm op de resterende manifestaties 2025.”
Bron: persbericht Stedelijk Museum Amsterdam



