Bestuurscrisis Noordbrabants Museum afgewend – Brede steun voor inhoudelijke koers Jacqueline Grandjean
Noordbrabants Museum krijgt tweehoofdig bestuur. Per 1 mei wordt Hans van de Bunte zakelijk directeur van het museum in Den Bosch, zo meldt de Volkskrant. Met deze ingreep hoopt de raad van toezicht (rvt) de onrust en onvrede binnen de organisatie op te lossen. Jacqueline Grandjean, die sinds de zomer van 2022 directeur is van het museum, ‘blijft primair verantwoordelijk voor het artistieke beleid, de visie en de strategische koers’.
Van de Bunte, die eerder hoofd publiek en presentatie van het Tropenmuseum in Amsterdam was, zal in zijn rol moeten zorgen voor ‘de dagelijkse aansturing van de organisatie’ en ‘het versterken van de samenwerking’. Hij is voor twee jaar aangesteld.
Eind vorig jaar deelden 21 medewerkers van het museum in Den Bosch anoniem hun zorgen. In een brief aan de toezichthouders, die in bezit is van het Brabants Dagblad, zou vooral kritiek zijn geuit op Jacqueline Grandjean. Volgens de briefschrijvers is er sprake van een angstcultuur, teruglopende bezoekersaantallen en een hoge werkdruk, zo meldde de krant. In 2024 ontving het museum 135.117 bezoekers; in 2023 waren dat er nog 251.749.
Organisatieadviesbureau 2KnowHow heeft de afgelopen weken informatie ingewonnen bij driekwart van de medewerkers en enkele oud-medewerkers. Zij konden anoniem en vertrouwelijk aan het onderzoek meewerken. Vandaag werden de resultaten gedeeld met de medewerkers van het museum.
Rvt-Voorzitter Eric van Schagen laat weten dat ‘in het onderzoek niet wordt gesproken van een angstcultuur of grote onveiligheid. Wel ervaart een aantal mensen een grote werkdruk en een moeilijke werksfeer’.
Lees het hele bericht in de Volkskrant




