
Oud-directeur Wim van Krimpen is ontstemd over het verwijderen van de onder zijn verantwoordelijkheid aangebrachte muurschilderingen in de trappenhuizen van het Kunstmuseum Den Haag
In NRC klaagt oud-directeur Wim van Krimpen over de verwijdering van de door hem in de trappenhuizen aangebrachte schilderingen van Günther Förg, Niele Toroni en Gunter Tuzina. Ze maken plaats voor schilderingen van Hadassah Emmerich, Natasja Kensmil en Pamela Phatsimo Sunstrum. De schilderingen zijn aan het begin van zijn directoraat in 2001 hersteld, nadat Hans Locher deze oorspronkelijk onder Rudi Fuchs aangebrachte muurschilderingen bij de renovatie van het Berlage Museum in 1998 had laten verwijderen, in een streven het museum terug te brengen naar zijn oorspronkelijke staat. Van Krimpen vindt de nieuwe verwijdering vernietiging van cultureel erfgoed. In het artikel laat hij doorschemeren dat zijn dochters hem van het idee gebracht hebben er een juridische kwestie van te maken.
Andere oud-directeuren en oud-medewerkers erkennen het recht van de nieuwe directeur Margriet Schavemaker om andere accenten te zetten in het museum, maar ze zijn niet helemaal gelukkig dat dit gebeurt door de oude werken te verwijderen. Tegelijkertijd moeten ze toegeven dat er buiten de trappenhuizen weinig plek voor dit soort ingrepen is in het museum.
Lees het artikel HIER



