Rusland wil in Venetië terugkeren op het grote kunsttoneel – De EU kondigt nu maatregelen aan tegen de verantwoordelijken van de Biënnale
De Biënnale van Venetië moet vanwege de geplande heropening van het Russische paviljoen rekening houden met het schrappen van EU-subsidies. ‘De terugkeer van Rusland naar de Biënnale van Venetië is moreel verkeerd, en de EU is van plan haar financiering te verminderen’, zei EU-buitenlandcommissaris Kaja Kallas na een bijeenkomst van EU-ministers van Buitenlandse Zaken in Luxemburg. ‘Terwijl Rusland musea bombardeert, kerken vernietigt en probeert de Oekraïense cultuur uit te wissen, mag het niet worden toegestaan zijn eigen cultuur tentoon te stellen.’
Rusland had eerder, in overleg met de Biënnale-organisatie, aangekondigd dit jaar weer deel te nemen aan de wereldberoemde tentoonstelling voor hedendaagse kunst. Oekraïne, maar ook talrijke politici uit EU-landen, protesteren hiertegen.
De deelname van Rusland aan de tentoonstelling, die op 9 mei begint, zou de eerste zijn sinds het begin van de Russische aanvalsoorlog tegen Oekraïne. Bij de twee vorige biënnales werd het Russische paviljoen niet door Rusland gebruikt: in 2022 trokken de geplande kunstenaars zich op het laatste moment terug uit protest tegen de aanval op het buurland. In 2024 stelde Moskou het gebouw ter beschikking aan Bolivia.
Volgens eerdere informatie uit Brussel stelt de Europese Commissie momenteel in totaal twee miljoen euro over een periode van drie jaar beschikbaar aan de Biënnale-stichting.



