
Tip: 6 sessies burn-out preventie in Gent
maandag 26.01.26
Burn-out preventie voor kunstenaars en cultuurwerkers
Kunsthal Gent organiseert, in samenwerking met Isabelle Ottermans en Veerle Speltincx, een laagdrempelig en ervaringsgericht groepstraject rond burn-out preventie, zes maandagen in 2026.
Deuren: 13:30–16:30
Inkom: Pay what you can
Syllabus1
De cultuursector is een omgeving van grote passie en hoge inzet, maar dit brengt ook specifieke uitdagingen met zich mee op het vlak van welzijn. De “herstelnood” in de kunsten ligt hoog. Werken vanuit een grote intrinsieke motivatie, de angst dat tegenspraak professionele kansen kan belemmeren, en een hoge mate van onzekere en tijdelijke tewerkstelling zijn factoren die het risico op burn-out. Het is belangrijk om hier blijvend aandacht aan te besteden.
Tijdens dit traject gaan we 6 maandagen op rij, met een groep van ongeveer 10 deelnemers, aan de slag rond dit thema, via educatie, bewustwording & ervaringsgerichte oefeningen. Het traject is specifiek ontworpen voor kunstenaars en cultuurwerkers die preventief aan de slag willen, of die herstellende zijn van een burn-out en willen voorkomen dat ze er (opnieuw) tegenaan lopen.
We staan stil bij volgende thema’s:
Burn-out begrijpen & signalen herkennen
Je energiebalans terugvinden
Op adem komen
Hulpbronnen verkennen en installeren
Je lichaam begrijpen, het contact met je lichaam herstellen
Ruimte maken voor onderliggende thema’s
De sessies worden begeleid door:
Isabelle Ottermans klinisch psycholoog, cliëntgericht counselor & loopbaanbegeleider
Veerle Speltincx vormingswerker, kunstenaar & ritueelbegeleider
Praktisch
Data: 6 maandagen: 19 januari, 26 januari, 9 februari, 23 februari, 2 maart en 16 maart
Uren: 13:30 — 16:30
Inschrijven via: isabelleottermans@gmail.com
Locatie: Kunsthal Gent
Taal: Nederlands



