Tom Engels wordt nieuwe directeur van Kunstverein München
De Belgische curator Tom Engels wordt de nieuwe directeur van Kunstverein München.
Engels volgt Maurin Dietrich op, die sinds 2019 leiding geeft aan de Kunstverein München en wier ambtstermijn eind 2025 afloopt.
“Met Tom Engels verwelkomt de Kunstverein München een directeur wiens aanpak een doordachte visie combineert met een gevoelige en toegewijde samenwerking met kunstenaars”, zegt Dr. Rüdiger Maaß, voorzitter van het bestuur van de Kunstverein München. “Tom Engels werkt duurzaam samen met kunstenaars en ondersteunt hen bij het ontwikkelen van ideeën over een langere periode. Zo creëert hij omstandigheden waarin veeleisende, ambitieuze werken kunnen ontstaan. We zijn benieuwd hoe deze ethos het volgende hoofdstuk van de Kunstverein als belangrijke plek voor artistieke en kritische experimenten verder zal bepalen.”
“Ik beschouw de Kunstverein München als een van die unieke ruimtes waar kunst het ritme van ons denken en voelen kan veranderen door dingen te vertragen wanneer al het andere om snelheid vraagt, of door iets in ons te versnellen dat zich aan benoeming onttrekt”, zegt Engels over zijn benoeming. “Tegenwoordig zijn dergelijke plekken niet meer vanzelfsprekend; ze vragen om collectieve aandacht en betrokkenheid – om behouden, verdedigd en steeds opnieuw gecreëerd te worden. Voor mij betekent dit dat ik de Kunstverein München zie als een ruimte waar we experimenteren en opnieuw onderhandelen over hoe we spreken, waarnemen en ons voorstellen – niet om het nieuwe na te jagen, maar om datgene wat er al is op een andere manier te bewerken, totdat datgene wat gevangen lijkt te zitten in vaste patronen zich begint te openen. Er schuilt een bijzondere nieuwsgierigheid en stille vreugde in het aan het wankelen brengen van het voor de hand liggende, het compliceren van het zekere en het benaderen van datgene wat aan de aandacht ontsnapt of onopgelost blijft. Ik kijk ernaar uit om met de complexe en weerklinkende erfenis van deze instelling te werken en deze naar een open toekomst te dragen.”
Om zijn visie voor de Kunstverein München te realiseren, heeft Engels Line Ebert aangesteld als nieuwe curator. Samen met Lucie Pia, die onder het huidige management deel uitmaakt van het team en als assistent-curator zal blijven werken, zullen zij het curatorenteam van de instelling vormen. Daarnaast zal Julie Peeters, met wie Engels al jarenlang samenwerkt, verantwoordelijk zijn voor het grafisch ontwerp van de Kunstverein München.
Tom Engels (geb. 1989, België) werkt op het snijvlak van beeldende kunst, choreografie en performance. Sinds 2021 is hij artistiek directeur van de Grazer Kunstverein, waar hij momenteel zijn ambtstermijn afsluit met solotentoonstellingen van Tom Burr en Nora Schultz. In 2023 werd hij benoemd tot curator van de 15e Baltic Triennale in het Contemporary Art Centre in Vilnius, die hij in samenwerking met Maya Tounta heeft ontwikkeld. Zijn projecten en samenwerkingen werden internationaal gepresenteerd in onder meer het Museion (Bolzano), Tai Kwun Contemporary (Hongkong), M HKA (Antwerpen) en bij Jan Mot (Brussel). Bij de Grazer Kunstverein was publiceren een centraal onderdeel van zijn tentoonstellingspraktijk, wat leidde tot ongeveer 15 publicaties die hij samen met Julie Peeters uitgaf, evenals redactionele projecten met Sternberg Press, Axis Axis, Roma Publications en Sarma. Engels werkte samen met choreografen als Alexandra Bachzetsis, Mette Ingvartsen, Eszter Salamon, Mette Edvardsen, Bryana Fritz en PRICE/Mathias Ringgenberg. Hij behaalde zowel een master in kunstgeschiedenis aan de Universiteit Gent als in choreografie en performance aan het Instituut voor Toegepaste Theaterwetenschappen van de Universiteit Giessen.
Bron: persbericht Kunstverein München




