Twijfel over beoordeling van Birgit Donker door rvt Nederlands Fotomuseum
Birgit Donker is onterecht ontslagen, zo suggereert NRC in een reconstructie van het ontslag. Donker die vanwege een vertrouwensbreuk met de rvt aan de kant is geschoven, zou volgens de krant nog kunnen rekenen op de steun van een deel van de het personeel die vinden dat er te hard over haar is geoordeeld.
De NRC reconstrueert het ontslag van Birgit Donker en laat doorschemeren dat een deel van het personeel het niet eens is met de gang van zaken. Ze ontkennen het bestaan van een onveilig werkklimaat en twijfelen over de juistheid van door de rvt aangevoerde feiten die uiteindelijk tot Donkers ontslag hebben geleid. Ze vinden ook dat de enorme verdiensten van Donker, die het museum door een zware periode heeft geholpen, onvoldoende zijn meegewogen in de beoordeling van haar functioneren.
Donker heeft het museum financieel gezond gemaakt, gezorgd voor een veel diverser personeelbestand, een wezenlijk ander tentoonstellingsbeleid en ook de aanstaande verhuizing naar Santos weten te realiseren, wat zonder haar vermoedelijk nooit was gebeurd. Ze stellen dat Donker er juist een heel open werkklimaat op nahield waarin alles gezegd kon worden. Ze wijten de situatie vooral aan klagende personeelsleden die zich niet meer gehoord voelden na de komst van Donker.
lees het hele verhaal in NRC HIER



